Bilmærkernes historie

Her er historierne bag nogle af mærkerne som vi har..

Alfa Romeo

Det italenske mærke Alfa Romeo er i dag en del af Fiat koncernen ligesom Ferrari. Og ligesom Ferrari er Alfa Romeo indbegrebet af Italien og italensk design med fart. Alfa logoet er familien Viscontis våbenskjold og viser den menneskeædende drage som familiens grundlægger besejrede i år 500 efter kristi.

Citroën

Fransk mærke der er opkaldt efter grundlæggeren André Citroën(udtales Sigtroæn). De startede produktionen umiddelbart efter 1. verdenskrig i 1919. Citroën har altid været kendt for lave særligt designede biler og ofte har deres design og ideer været forud for deres tid. Citroëns logo viser nogle særligt lydsvage tandhjul som André Citroën opfandt.

Datsun og Nissan

Japanske mærke der startede med producere biler i 1912 og er dermed det ældste japanske bilmærke. Datsun er opkaldt efter de tre grundlæggere hvilket blev til Datson og da Datsun på japansk hentyder til solen blev det til Datsun. 1937 blev firmaet Seizo også en del Datsun og man oprettede så mærket Nissan.

Fiat

Det italenske mærke Fiat  er en forkortelse af Fabrica Italiana Automobili Toriono. De er mest kendt for deres (ofte små)biler men har også produceret traktore og fly. Fiat har igennem tiden haft mange forskellige logoer. De nye Fiater har genfundet 50érnes logo

Ford

Oprindeligt et amerikansk firma startet op af Henry Ford der lavede verdens første mest solgte bil Ford A´en der som den første bil i verden blev produceret på samlebånd. I dag produceres der også i lande som Tyskland og England. Ford har dog ikke altid heddet Ford. I 1899 da firmaet startede hed det "Detroit Automobil Co" for så først i 1903 at få det kendte ovale skilt med Henrys efternavn.

Mazda

Det japanske firma hed oprindeligt "Toyo Cork Kogyo Company" men da man havde et stærkt ønske om at eksportere ændrede man det til det mere mundrette "Mazda" efter en asiatisk gud. Det var dog først 11 år efter firmaets start at den første bil så dagens lys i 1931. Mazda blev verdens kendt for deres Wankel rotations motorer. Siden 1979 har Mazda arbejdet tæt sammen med Ford om bilproduktionen 

Renault

Det franske bilmærke der blev oprettet af brødrerne Renault tilbage i 1898 og har igennem tiderne produceret både lastbiler, traktore(nu Claas), varevogne, busser, tanks og selvfølgelig biler. Allerede i 1903 var man opmærksom på at blive bemærket så man valgt at deltage i motorløb, hvilket man stadig gør med stor succes. Igennem tiderne har man også haft samarbejdspartnere. Først Volvo siden Nissan som man stadig arbejder sammen med og derforuden har etableret en aftale med Mercedes Benz sådan at man i 2007 kunne blive den 4. største bilprocent(Renault-Nissan)

Skoda

Begyndte som et tjekkisk cykelfirma, men i 1908 udviklede boghandleren Klement og mekanikkeren Laurin den første Skoda bil.Under 2. verdens krig blev firmaet tvunget til at producere materiel for Tyskland. Det var også i denne periode man fandt på navnene til de modeller vi kender i dag. Senere måtte man lave biler med Sovjetunionens begrænsninger.I 1991 blev Skoda en del af VW koncernen som man i dag ofte har dele fællesskab med

Suzuki

Er Japans 4. største producent af biler men produktionen begyndte egentlig med væve. Så først i 1937 kom den første bil. I dag ejer VW en stor del af firmaet der også laver instrumenter og motorcykler

Toyota

Er startet af væveren Toyoda i 1932. Da Toyoda var bange for at firmaet ikke ville blive en succes ændrede han navnet til Toyota. Logoet har ligsom ved Fiat ændret sig igennem tiden. Lige nu er det et T med nogle ringe. Toyota er i dag verdens største bilproducent og laver bl.a. luksus mærket Lexsus

 

VW -Folkevogn

Opstod da nasionalsocialisternes ville lave en bil til folket. Den skulle kunne erhverves vha kuponer som man sparede sammen. Det skulle kunne lade sig gøre at købe en bil for den almindelige tysker. Pengene blev dog brugt til at føre krig for i stedet. Mærket skulle oprindeligt have heddet KdF(Kraft durch Freude) Wagen. Men da byen,hvor bilerne blev lavet ændrede navn i 1945 til Wolfsburg efter det lokale slot, blev bilerenes navn også ændret. På mange tidlige folkevogne kan man se borgen afbilledet. I dag er det fjerde logo: VW -Volks Wagen der bruges

Peugeot

Det franske bilmærke er opkaldt efter familien der ejer firmaet som begyndte at lave biler i 1899 efter i mange år at have lavet cykler, pebberkværne og andet værktøj. De første biler var bygget på licens, men senere fulgte egne kreationer. I 1974 købte Peugeot store dele af Citroën og det blev nu til PSA automobiles der i dag producerer i Frankrig, Spanien, Tyrkiet, Tjekkiet og Sydamerika. Peugeot har haft titlen som Danmarks mest solgte bil i 10 år i træk.

Opel

Det tyske mæke Opel blev grundlagt af Adam Opel i 1899. Firmaet er mest kendt for at lave familie og mellemklasse biler. Logoet har igennem tider været meget forskelligt lige fra en raket til i dag hvor det er et lyn.

Mercedes og Benz

Mercedes er opkaldt efter én af den Østrig-ungarske konsuls døtre allerede fra år 1900.I 1909 kom så den kendte stjerne på bilerne der skal "lyse" over vejene som symbol på at man nu kunne benytte sig motorer i luften, i vandet og på jorden. Tyske Benz havde lavet verdens første benzin drevne bil og var dermed et endnu ældre mærke der blev fusioneret i 1926 med Mercedes...Og så var Mercedes Benz født. De laver ligesom den gang eksklusive biler hvor man kan få reservedele til i 35år.